معرفي نرم‌افزارهاي منبع‌باز براي مدارس
تبادل لینک
لینک دونی ادلیست
تبلیغات
افزایش ادلیست  یاهو  و افزایش بازدید سایت تضمینی
تبلیغات
معرفي نرم‌افزارهاي منبع‌باز براي مدارس
  • بازدید : (540)
بسياري از موسسه‌هاي آموزشي و مدارس در حال روي آوردن به سيستم‌هاي الکترونيکي براي اداره موسسه يا مدرسه تحت اداره‌شان هستند و اين يعني ايجاد بازاري نو براي برنامه‌هاي کنترل و آموزشي. با اين حال شايد بسياري ندارند که موسسه‌هايي منبع‌باز وجود دارند که در حال حاضر با بستن قراردادهايي آزاد با مدارس، نيازهاي نرم‌افزاري آنان را به رايگان برطرف مي‌کنند. هسته اصلي اين خدمات، نرم‌افزارهاي منبع‌باز هستند. روي آوردن مدارس به منبع‌باز، يک دليل اصلي مي‌تواند داشته باشد:

 

هزينه را تا حد نهايت پايين مي‌آورد و مي‌توان از اين هزينه در اموري ديگر خرج کرد. مثلا OpenSIS که نرم‌افزاري معروف است، و امور مربوط به کنترل مدرسه را انجام مي‌دهد، مي‌تواند تا 75 درصد در هزينه‌هاي اداره مدرسه صرفه‌جويي کند.

فهرست کوتاهي که در ادامه خواهد آمد، مجموعه‌اي از نرم‌افزارها است که در محيط‌هاي آموزشي بسيار موثر خواهد بود.


 
  

اداره مدرسه

1- OpenSIS: «سامانه منبع‌باز اطلاعاتي دانش‌آموز» قرار است هزينه‌هاي اداره يک مدرسه را تا 75 درصد در مقايسه با سيستم‌هاي تجاري، کاهش دهد. اين سيستم شامل وضعيت کلي دانش آموز، اطلاعات تماس، برنامه‌ريزي ساعت‌هاي مدرسه، کتاب پايان دوره، گزارش‌گيري، وضعيت بهداشت هر نفر، حضور در کلاس، پورتال والدين و قابليت‌هاي ديگر مي‌شود. اين نرم‌افزار تحت ويندوز و لينوکس کار مي‌کند.

نجوم

2-Stellarium: اين نرم‌افزار بيش از 7 ميليون بار دريافت شده است و بي‌ترديد يکي از محبوب‌ترين نرم‌افزارهاي آموزشي است. با کمک استلاريوم مي‌شود وضعيت دقيق آسمان را در هر لحظه مشاهده کرد. اين نرم‌افزار تحت ويندوز، لينوکس و مک کار مي‌کند.

3-Celestia: سلستيا هم همانند استلاريوم، آسمان شب زمين را به شما نشان مي‌دهد. اما از طرف ديگر مي‌توانيد در کهکشان نامحدود سفر کرد و آن را از هر زاويه‌اي ديد. اين نرم‌افزار براي سيارات از تصاوير واقعي استفاده کرده است و براي دانش آموزان سفر معجزه‌آسايي را نويد مي‌دهد.

4- Space Trajectory Analysis: تحليل، شبيه‌سازي و تصويرسازي مسيرهاي موشک‌هايي که به فضا پرتاب مي‌شوند. اين نرم‌افزار در حال حاضر توسط آژانس فضايي اروپا و تعدادي از دانشگاه‌هاي بين‌المللي در حال استفاده است.

بيولوژي

5- ByoDyn: محققان مدل‌هاي شبکه‌هاي بيوشيمي را با کمک اين نرم‌افزار براي تخمين و تحليل پارامترهاي اين روندها به‌کار مي‌برند. ByoDyn سواي اين‌که نرم‌افزاري تحت سيستم عامل است، از طريق وب نيز قابل دسترسي است.

شيمي

6- Jmol: اين نرم‌افزار مبتني بر جاوا است و نمودارهاي اتم، ملکول‌ها، ماکروملکول‌ها، کريستال‌ها و ... را بسازند. در وب‌سايت اين نرم‌افزار هم يک کتاب الکترونيکي رايگان براي راهنمايي و شيوه استفاده صحيح از اين نرم‌افزار است.

7- ProtoMol: اين نرم‌افزار بستري است براي شبيه‌سازي ديناميک ملکولي. طراحي اين نرم‌افزار بسيار منعطف است و به‌سادگي قابليت گسترش دارد و بازدهي خوبي دارد.

مديريت کلاس

8- iTALC: نام اين نرم‌افزار مخفف عبارت «ياددهي و يادگيري هوشمند با کامپيوترها» است و روند تعامل معلمان با دانش‌آموزان را در کلاسي که کامپيوتر دارد بيشتر مي‌کند. حتي امکان پيوستن به کلاس از منزل نيز وجود دارد.

9- Mando: ماندو، وايت‌بردي تعاملي ايجاد مي‌کند و تنها کافي است که کامپيوتر معلم يک دوربين و پروژکتور داشته باشد. با استفاده از ليزر مي‌توان درست همانند ماوس عمل کرد.

مديريت محتواي ديجيتال

10- Archon: اين نرم‌افزار چندين جايزه را برده است، مي‌توان روند ايجاد يک سايت قابل جستجو، يا حتي مواد موجود در يک خانه را با اين نرم‌افزار ساده کرد. مديران مي‌توانند از طريق فرم‌هاي تحت وب، و نرم‌افزارهايي که به‌طور خودکار داده را ارسال و منتشر مي‌کند، اطلاعات را ايجاد يا بازنويسي کنند.

بيش از 40 دانشگاه، اجتماعات تاريخي و ديگر موسسات از اين نرم‌افزار استفاده مي‌کنند.

علوم خاک

11- Seismic Toolkit: اين مجموعه ابزار براي محققين و دانشمندان در تحليل داده‌ها و رويدادهاي لرزش زمين بسيار مفيد است.

تحصيلات ابتدايي

12- Tux Paint: اين نرم‌افزار هنري که جايزه هم برده است، کودکان را قادر مي‌سازد تا با قلم‌مو نقاشي‌هاي ساده‌اي بکشند و حتي مي‌توان جلوه‌هاي زيبايي به آثار کشيده شده داد.

13- Tux Math: اين نرم‌افزار که به صورت يک بازي طراحي شده است، با حل کردن معماها غول‌هاي بد بازي را از بين مي‌برد و کودکان به حل مسايل رياضي تشويق مي‌شوند. اين نرم‌افزار قابليت تمرکز روي نوع خاصي از مسايل را دارد و مي‌توان شاخه‌بندي‌هاي مختلفي در ن داشت.

14 – ChildsPlay: مجموعه‌اي از بازي‌هاي مختلف براي پيش‌دبستاني‌ها و مهدکودک‌ها. که با هدف‌هاي آموزشي نوشته شده‌اند. همچنين اين نرم‌افزار براي معلولان ذهني هم نسخه ويژه‌اي دارد.

15- GCompris: مجموعه آموزشي که بيش از 100 فعاليت تحصيلي را براي کودکان بين 2 تا 10 سال در نظر گرفته است. اين مجموعه شامل بازي‌هاي آموزش رياضي، علوم، جغرافي، خواندن و نوشتن مي‌شود همچنين با داشتن بازي‌هايي چون سودوکو و شطرنج، مهارت‌هاي حل مساله را هم در کاربر تشويق مي‌کند.

زبان‌هاي خارجه

16- jVLT: ابزار يادگيري لغت جاوا، ابزاري مشابه کارت‌هاي فلش را با يک لغتنامه و ابزار توليد سوال در آميخته تا آموختن زبان‌هاي خارجه را ساده کند.

کارت‌هاي فلش

17- FlashQard: با اين نرم‌افزار مي‌توان کارت‌هاي فلشي درست کرد که در مورد هر موضوعي وجود داشته باشد و کارت‌هاي مختلف را براي اهداف مختلف ايجاد کرد، تصوير گذاشت، پاسخ‌ها را ضبط کرد و...

18- پروژه Mnemosyne: علاوه بر قابليت‌هاي مرتبط با ايجاد و کنترل کارت‌هاي فلش، اين نرم‌افزار با الگوريتمي جادويي، کار‌ت‌هاي بعدي را حدس مي زند و آن را زودتر نشان مي‌دهد.

19- jMemorize: برخلاف ديگر نرم‌افزارها، اين نرم‌افزار علاوه بر ايجاد کارت‌هاي حافظه،‌ سوالي را براي هر کارت نيز مطرح مي‌کند. در صفحه اصلي اين نرم‌افزار هم درختي وجوددارد که به دانش‌آموز کمک مي‌کند، بداند کدام يک از کارت‌ها را بلد است.

جغرافي

20- WorldWind: اين نرم‌افزار را ناسا نوشته است و تصاوير ماهواره‌اي را از هر نقطه زمين مي‌توان با آن ديد. بسيار شبيه گوگل  ارث است با اين تفاوت که ويژگي‌هاي ديگري دارد، همچون قابليت دسترسي به تصاوير ماهواره‌اي کره ماه و...

هنرهاي زبان

21- کارت‌ساز بينگو: کساني که در سطح ابتدايي در مدرسه زبان‌هاي خارجي تحصيل مي‌کنند، اين نرم‌افزار را يکي از بهترين نرم‌افزارهاي آموزش مي‌دانند. اين نرم‌افزار توليد کارت‌هاي مختلف را از مجموعه‌اي از تصاوير ممکن مي‌سازد. بخش کوچکي از نرم‌افزارها را معرفي کرديم، در شماره بعد نيز بخش دوم اين مطلب را پيگيري خواهيم کرد.



افزایش ادلیست  یاهو  و افزایش بازدید سایت تضمینی
مطالب مرتبط
بخش نظرات این مطلب
آخرین نظرات ثبت شده برای این مطلب را در زیر می بینید: برای دیدن نظرات بیشتر این پست روی شماره صفحه مورد نظر در زیر کلیک کنید:
بخش نظرات برای پاسخ به سوالات و یا اظهار نظرات و حمایت های شما در مورد مطلب جاری است.
پس به همین دلیل ازتون ممنون میشیم که سوالات غیرمرتبط با این مطلب را در انجمن های سایت مطرح کنید . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .
شما نیز نظری برای این مطلب ارسال نمایید:
نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: